skip to Main Content

 

Knatterudkanonen

Dette er en «28 cm kanon Schwere Bruno». Den hadde en totallengde på 22,8 meter og en vekt på 118 tonn. Lengden på kanonrøret var 11,93 meter.

Utgangshastigheten  på granaten var 860 m/sek. og maks skuddvidde på 37,8 km. Skuddhastigheten var 10 skudd i timen. Kruttladningene veide alternativt 60, 51 og 30 kilo.

Kanonbatteriet deltok først under det tyske angrepet på Frankrike i 1940, og i mars 1941 gikk det fra Sassnitz i Tyskland til Trelleborg i Sverige med ferje. Deretter gjennom Sverige via Kornsjø opp til Storlien i Trøndelag. Så inn i Sverige igjen og opp til Kiruna og videre til Narvik.

Jernbanekanonene ble transportert gjennom Sverige under benevnelsen «materialer for brubygging». Det hele ble dekket med presenning under transportn.Siden svært få hadde sett noe lignende noen gang, gikk transporten uten problemer. Batteriet ble montert på Framnesodden i Narvik, men etter kort id ble batteriet kommandert til Nypan ved Trondheim. I september amme år ble det kommandert videre ti vestlandet og hadde der forskjellige standplasser. Fra desember hadde dedt fast standplass i Øyslebø ved Mandal. Der ble batterie 689 stående til januar/februar  1944. Deretter ble det beordret til Østfold.

Kanonbatteriet kom altså til Norge i 1944 og til slutt ble det montert på Knattterud mellom Rakkestad og Ise. etter krigen ble det flyttet til Myseb og det ble foretatt noe vedlikehold i 1950. Batteriet endte til slutt på Christiania Spigerverk i 1953 eller 1954.

Tyskerne som var stasjonert i Rakkestad var tilsluttet batteriet på Knatterud. Det besto av 230 offiserer og menige. Oberleutnatnt Wendel var kommandant i Knatterud Leir.

Back To Top